You are here

Aerodynamica maakt treinen groener

Wouter Mutsaerts werkt als engineer OBT Zitmeubilair, Pneumatiek, Exterieur en Casco bij de NS. Met zijn collega's verbeterde hij 81 treinen. Door de dakkap te plaatsen verbeterede de aerodynamica, waardoor de treinen aanzienlijk groener werden.

Bron: deingenieur.nl

'In het Ontwerp- en Bouwteam gaat het om tastbare techniek. Je hebt echt het gevoel dat je waarde toevoegt aan de trein. Mijn collega’s en ik kregen de opdracht om de aerodynamica van 81 VIRM-dubbeldekkers te verbeteren, een trein die NS begin jaren negentig voor het vervoer van reizigers in gebruik nam. Dat werd een dakkap die een bestaande inham afdekt, zodat er geen turbulentie ontstaat, de lucht vloeiender langsstroomt en dus minder weerstand veroorzaakt. Extra uitdaging: de dakkap komt precies boven op de plek van de klimaatinstallatie. Die moet voor onderhoud natuurlijk goed bereikbaar blijven.

Met een aantal collega’s heb ik het ontwerp van de dakkap gemaakt; alle onderdelen en bevestigingsmiddelen één voor één in een 3D-model getekend. Dat was een behoorlijke klus. Een extern bedrijf heeft de trein in de computer opgebouwd en de werking gesimuleerd met en zonder dakkappen. Opeens staat zwart-op-wit dat wat je hebt bedacht in je hoofd, in de praktijk werkt en een paar procent energiebesparing oplevert. Dat is beter voor het milieu, biedt Nederland nóg duurzamer vervoer, en verlaagt de energierekening.

DRIE A4'TJES

Natuurlijk gaat het om meer dan de technische haalbaarheid. Hoe voorkomen we accumulatie van vocht en vuil? Wat is de levensduur? Hoe zit het met de ergonomie van het werk dat de onderhoudsmonteur er aan heeft? Wat zijn de kosten? Totaal een lijst van drie A4’tjes met afwegingen én uiteindelijk de checklist dat je aan alle eisen hebt voldaan. 

En dan begint het overleg met de constructeurs over de sterkteberekeningen, met de leveranciers die een productieplanning moeten afgeven, en de monteurs die de dakkap gaan aanbrengen. Het eerste prototype is klaar, met op elk koprijtuig – dat zijn de buitenste rijtuigen – één set van vier onafhankelijk van elkaar te openen dakkappen. In 2016 moet de eerste op het spoor komen. De totale modernisering, waarbij in totaal 162 dakkappen geplaatst worden, loopt tot 2020.'

Collega: Wouter Mutsaerts
Functie: engineer OBT Zitmeubilair, Pneumatiek, Exterieur en Casco
Opleiding: Werktuigbouw (hbo)

Wil je weten wat je nog meer kunt doen in de techniek bij NS? Lees verder op nstechwerk.nl

Deel nu: